ရွိန္ဝါ

ကၽြန္ေတာ္ ဒီ blog ေလးကို ေထာင္ရတဲ့ ရည္ရြယ္ခ်က္ကေတာ့ -----
ရွင္းပါတယ္။ က်ေနာ့္စာေတြ လူမ်ားမ်ားဖတ္ေစခ်င္လို႔။ တစ္ေနရာတည္းမွာ စုစည္းထားခ်င္လို႔။ တစ္ခ်ိဳ႕ေသာ မဂၢဇင္းေတြကို စာမူမပို႔ခ်င္လို႔။

Sunday, February 3, 2013

ေခတ္ေပၚ ကဗ်ာမ်ားကို ေက်ာင္းသံုး ဘာေၾကာင့္ ျပဌာန္းသင့္သလဲ

က်ေနာ္ ဒီေဆာင္းပါးေလးမွာ ေခတ္ေပၚကဗ်ာကို ဘာေၾကာင့္သင္သင့္လဲ ဆိုတာနဲ႔ ပတ္သတ္ျပီး အေၾကာင္းျပခ်က္ေလးေတြ ေပးသြားမွာပါ။ က်ေနာ္နဲ႔ စိတ္သေဘာထားခ်င္း မတိုက္ဆိုင္ေသာ သူမ်ား က်ေနာ့္ကို အပီအျပင္ ေ၀ဖန္နိုင္ပါတယ္။ ဒီစာဟာ ေခတ္ေပၚကဗ်ာ ေကာင္းေကာင္းကို တစ္ပုဒ္မွ မဖတ္ဖူးဘဲ ပါးစပ္ထဲ ဘူးသီး အတင္းထိုးထည့္ စြတ္ျငင္းေနေသာသူမ်ား၊ ေက်ာင္းသံုးသင္ရိုးထဲမွာသာ နစ္ျမဳပ္ေနျပီး ျပင္ပအေၾကာင္းအရာမ်ား၊ ပညာမ်ားကို မဆည္းပူးေသာသူမ်ား ၊ ဆည္းပူးဖို႔ရာ ပ်င္းေနေသာသူမ်ား၊ ေခတ္ေပၚကဗ်ာမ်ားက ဖတ္သူကို စိမ္ေခၚတဲ့ အတြက္ ေခါင္းသံုးရမွာ ေၾကာက္ျပီး ေၾကာက္လန္႔ေနေသာသူမ်ား ႏွင့္ ေခတ္ေပၚကဗ်ာကို အမွန္တကယ္ခ်စ္ျမတ္နိုးေသာသူမ်ား နွင့္ ေခတ္ေပၚကဗ်ာဆရာမ်ား အတြက္ ေရးလိုက္ပါတယ္။
          ပထမဦးစြာ ဆရာၾကီး ေဒါက္တာသန္းထြန္းစကားနဲ႔ ေျပာပါမယ္။ ဆရာၾကီးက သမိုင္းကို မသိရင္ “အ“ မယ္တဲ့။ က်ေနာ္က ဆရာၾကီးကို ဦးတင္ျပီး တစ္ခု ထပ္ေျပာခ်င္ပါတယ္။ ေခတ္ကို မသိရင္ ဒုကၡိတ ျဖစ္မယ္လို႔။
          က်ေနာ္ အေၾကာင္းျပခ်က္ေတြ မေပးခင္ က်ေနာ္ဟာ ကဗ်ာ အားလံုး ေဟာင္းေဟာင္း သစ္သစ္ ခ်စ္ျမတ္နိုးသူ ျဖစ္ေၾကာင္း။ အခု ေက်ာင္းသင္ရိုးမ်ားပါ ကဗ်ာအားလံုးကို ၾကိဳက္ႏွစ္သက္ေၾကာင္း။ ေရွးကဗ်ာမ်ားကို ပစ္ျပယ္ဖို႔ ေျပာၾကားေနျခင္း လံုး၀ လံုး၀ လံုး၀ မဟုတ္ပါေၾကာင္း အရင္ဆံုး ေျပာလိုပါတယ္။
          က်ေနာ္တို႔ အရင္ဆံုး ကိုယ့္ကိုယ္ကို ေမးသင့္တာ တစ္ခုက ေက်ာင္းမွာ ကဗ်ာ ဘာေၾကာင့္သင္တာလဲ ဆိုတာကို ငါ တကယ္သိလားေပါ့။ ကဗ်ာသင္တာ စာေပကို သင္ဖို႔လား။ ဘာသာစကားကို သင္ဖို႔လား။ အေၾကာင္းအရာကို သင္ဖို႔လား။ အေရးအသားကို သင္ဖို႔လား။ ကာရန္ကို သင္ဖို႔လား။ ကဗ်ာကို သင္ဖို႔လား။ ေျပာရရင္ေတာ့ အရွည္ၾကီးပါ။ ဆရာ မင္းခက္ရဲ ရဲ႕ ေဆာင္းပါးေတြ ျပင္ပကဆရာေတြ ေရးတာေတြကိုသာ မ်ားမ်ား ဖတ္ရင္ သိၾကမွာပါ။
          က်ေနာ္စာသင္ေပးတဲ့ ကေလးေတြကို ေျပာေနက်စကားတစ္ခုရွိပါတယ္။ မင္းတို႔ I ကို ကၽြႏု္ပ္၊ you ကို  သင္ လုပ္ေနသမွ် ကာလပတ္လံုး မင္းတို႔ အဂၤလိပ္စာ တတ္မွာ မဟုတ္ဘူးလို႔။ စာကို တကယ့္ဘ၀ထဲ မဆြဲေခၚနိုင္ေသးသမွ် ကာလပတ္လံုး မင္းတို႔ ဘယ္စာသင္သင္ တတ္မွာ မဟုတ္ဘူးလို႔။ အဲေတာ့ ေခတ္ေပၚကဗ်ာမ်ားဟာ ကေလးေတြကို စာ မွ ပညာျဖစ္လာေအာင္ တစ္ေထာင့္တစ္ေနရာကေန ပါ၀င္ျပီး ေဆာင္ရြက္နိုင္တာကို သိတဲ့ အတြက္ ဒီစာကို ေရးပါတယ္။
(၁) ေနာက္ခံ အခင္းအက်င္း
 ေရွးကဗ်ာေတြကို သင္ရင္ ေရွးက အေၾကာင္းေတြသိပါမယ္။ ေရွးက အေၾကာင္းေတြဟာလဲ သိသင့္သလို အခုေခတ္ အေၾကာင္းေတြဟာလဲ သိသင့္ပါတယ္။ မဲဇာေတာင္ေျခကို သိသင့္သလို ရန္ကုန္ျမိဳ႕ ၾကီး အေၾကာင္းလည္း သိသင့္ပါတယ္။ ေခတ္ကိုက သက္ဦးဆံပိုင္ ဘုရင္ေခတ္ မဟုတ္ေတာ့ပါဘူး။ ထီးသံုး နန္းသံုးေတြကို သိသင့္သလို ရပ္ကြက္ထဲက အေၾကာင္းေတြကိုလဲ သိရပါမယ္။ ရွင္းရွင္းေျပာရရင္ ကေလးေတြက သူတို႔ မေမြးခင္က အေၾကာင္းေတြကို လွမ္းျပီး ေငးရတာထက္စာရင္ သူတို႔ က်င္လည္ေနတဲ့ ေခတ္အေၾကာင္းကိုသာ ပိုျပီး စိတ္၀င္စားမွာ အမွန္ပါပဲ။
          ပတ္၀န္းက်င္ သဘာ၀ ေရေျမေတာေတာင္ အေၾကာင္းေတြကို သိသင့္သလို ရန္ကုန္မွာ ဘတ္စ္ကားက်ပ္တဲ့ အေၾကာင္းေတြ၊ လမ္းေဘးေစ်းသည္ေတြ ေတာင္ေျပးေျမာက္ေျပး လုပ္ေနရတဲ့ အေၾကာင္းေတြကိုလည္း သိသင့္ပါတယ္။ ေတာ နွင့္ ေတာင္စြယ္ ေျပာၾက ေမာင္မယ္ မွာပဲ အခ်ိန္ကုန္ေနရင္ ကေလးေတြ စာကို စိတ္ပါ၀င္စားပါေတာ့မလား။ သူတို႔ကို ဆြဲေခၚဖို႔ကလဲ အေရးၾကီးပါတယ္။ ေတာင္ေတာက သာတဲ့ အေၾကာင္းလဲ သိသင့္သလို လမ္းေတြ က်ပ္တယ္၊ ဆိုင္ကယ္ေတြ ရႈပ္တယ္ဆိုတာကိုလဲ သိသင့္ပါတယ္။ သူတို႔ ဘာကို ပိုျပီး စိတ္၀င္စားမလဲဆိုတာကိုပဲ ပြင့္ပြင့္လင္းလင္းေျဖၾကည့္ၾကစမ္းပါ။
(၂) ေခတ္ကာလ
ေခတ္ကာလ က ဓါးထိုး လွံခုတ္ ေခတ္မဟုတ္ေတာ့ပါဘူး။ ဒါေပမယ့္ အဲဒါေတြကိုလဲ သိရမွာ ျဖစ္သလို အနုျမဴဗံုး အေၾကာင္းလဲ သိရပါမယ္။ ျမင္းမစီးေတာ့ပါဘူး Kenbo တရုတ္ဆိုင္ကယ္ေတြ စီးေနၾကပါျပီ။ စာခၽြန္လႊာ မပါးေတာ့ပါဘူး။ ဖုန္းေလးကို တစ္ခ်က္ေလာက္ ေကာက္ပြတ္လိုက္ရင္ ရပါျပီ။ အဲေတာ့ ဒါေတြကို မသိခ်င္ေယာင္ေဆာင္ေနရင္၊ ဒီအေၾကာင္းအရာေတြကို ေရးေနတဲ့ ေခတ္ေပၚကဗ်ာေတြကို မ်က္ကြယ္ျပဳထားရင္ ဘာျဖစ္မလဲ။ ပညာသင္တယ္ ကဗ်ာ သင္တယ္လို႔ မေျပာပါေတာ့နဲ႔။ သမိုင္းေတြကို ကာရန္ေလးေတြစီျပီး သင္ေနတယ္လို႔သာ ေျပာလိုက္ပါေတာ့။
(၃) အေၾကာင္းအရာ
ေခတ္ေပၚကဗ်ာက အေၾကာင္းအရာေတြဟာ စစ္တိုက္ေနတဲ့ ခ်စ္သူကို မယ္က လြမ္းတဲ့အေၾကာင္း၊ ဘုရင္ၾကီး ဘုန္းတန္ခိုး တတ္တဲ့ အေၾကာင္းေတြ မဟုတ္ေတာ့ပါဘူး။ အခု လက္ရွိ လက္ေတြ႔ဘ၀က စား၀တ္ေနေရး က်ပ္တည္းတဲ့ အေၾကာင္းေတြ၊ ဖုန္းလိုင္း မေကာင္းတဲ့ အေၾကာင္းေတြ၊ ကိုရီးယားကား အရူးထေနၾကတဲ့ အေၾကာင္းေတြ ကို ေရးေနတာပါ။ အဲဒါကို မဖတ္သင့္ဘူး မသင္သင့္ဘူး ေျပာရင္ ေၾကာ္ျငာထဲကလို ဦးေလး ဘယ္ေခတ္မွာ ေနေနတာလဲ လို႔ပဲ ေမးလိုက္ပါမယ္။
(၄) ရည္ရြယ္ခ်က္
ရည္ရြယ္ခ်က္ဆိုတဲ့ ေနရာမွာ ေရွးကဗ်ာတိုင္းလဲ ရည္ရြယ္ခ်က္ မေကာင္းသလို ေခတ္ေပၚကဗ်ာတိုင္းလဲ ရည္ရြယ္ခ်က္ ေစတနာ မေကာင္းပါဘူး။ အဲဒါကို ကဗ်ာနဲ႔ပဲ ပိုင္းျဖတ္ပါ။ ေရွး ေတြ ေခတ္ေတြနဲ႔ ပိုင္းျဖတ္စရာမလိုပါဘူး။ ေရွးကဗ်ာေတြမွာ ဘုရင္ကို အသားလြတ္ၾကီး ေျမွာက္ပင့္ေပးတာေတြ၊ လင္မလာလို႔ မယားက အပူထျပီး ေတာင့္တေနတာေတြ ပါပါတယ္။ အဲလိုပဲ ေခတ္ကဗ်ာမွာလဲ အသားလြတ္ေနရင္း ဒဏ္ရာေတြကို ေရးဖို႔ေလာက္ ေခ်ာင္းေနၾကတာေတြလည္းရွိပါတယ္။ တစ္ခုေတာ့ ရွိတယ္။ အဲဒါေတြကို သြားအျပစ္ေျပာလို႔ မရပါဘူး။ ေခတ္က ေမာင္းႏွင္တဲ့အတိုင္း ေရးခဲ့ၾကတာပါ။ ဘုရင္ အေရးၾကီးတဲ့ ေခတ္မွာ ဘုရင္ အေၾကာင္းေရးမွာ ျဖစ္သလို၊ ေခတ္ပ်က္ၾကီးက်ရင္လဲ ဒဏ္ရာေတြ ေသာကေတြကိုသာ ေရးဖြဲ႔ၾကမွာပါ။ အဲေတာ့ ကဗ်ာကို ကဗ်ာနဲ႔ပဲ ပိုင္းျဖတ္ပါ။ ေခတ္နဲ႔ မပိုင္းျဖတ္ၾကပါနဲ႔။
ေျပာရရင္ ေခတ္ေပၚကဗ်ာ အမ်ားစုမွာ နိုင္ငံၾကီးကို ျပဳျပင္ခ်င္တဲ့ ေစတနာေတြ၊ ကိုယ့္ျမန္မာစာေပၾကီးကို ေခတ္နဲ႔ ရင္ေဘာင္တန္း ခ်င္တဲ့ ေစတနာေတြ အမ်ားအျပားပါ၀င္ပါတယ္။ အေၾကာင္းအရာလည္း မ်ိဳးစံုပါတယ္။ ကေလးေတြ ဖတ္သင့္တာေတြလည္း အမ်ားအျပားရွိပါတယ္။ ရည္ရြယ္ခ်က္ေကာင္းတာေတြလဲ အမ်ားၾကီးပါ။ ေကာင္းေကာင္းကန္းကန္း တစ္ပုဒ္မွ မဖတ္ဖူးဘဲ နဲ႔ေတာ့ ရမ္း ျငင္းေနလို႔ မရပါဘူး။ ဖတ္ဖုူးတဲ့ သုူတိုင္း သိၾကမွာပါ။
(၅) ဘာသာစကား
ဘာသာစကားတစ္ခုကို ေလ့လာရင္ ေရွးေခတ္က ဘယ္လိုသံုးခဲ့တယ္ဆိုတာက သိသင့္တာပါ။ အခုေခတ္ ဘယ္လိုသံုးေနတယ္ ဆိုတာကေတာ့ မသိမျဖစ္ပါ။ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားက အဲဒီ အေျခခံ အခ်က္ကေလးေတာင္ မသိတာ ေတာ္ေတာ္ဆိုးပါတယ္။ ထပ္ေျပာရရင္ ေရွးကဗ်ာေတြ နားလည္ဖို႔ ခက္ဆစ္ အလံုး ၃၀ ေလာက္က်က္မွ နားလည္ေနေတာ့ တစ္ဆင့္ခံမေနဘူးလား။ ေခတ္ေပၚကဗ်ာ အမ်ားစုမွာ ခက္ဆစ္ေပးေနစရာ က်က္စရာမလိုဘဲ ဖတ္လို႔ရတဲ့ ကဗ်ာေတြ အမ်ားၾကီးပါ။ အေဆြေတာ္ ထက္စာရင္ သားၾကီးလို႔ ေခၚတဲ့ ကဗ်ာေတြကို ကေလးေတြ ပိုသေဘာက်မွာပါ။ ဒီ အေၾကာင္းအရာကိုေတာ့ သိပ္မေျပာေတာ့ပါဘူး။ Rapping ေတြကို ကေလးေတြ ဘာေၾကာင့္ၾကိဳက္တယ္ဆိုတာကို ပဲ ေတြးၾကည့္လိုက္ပါ။ အေျဖကို တိုတိုေျပာရရင္ သူတို႔ေျပာတဲ့စကား အတိုင္း သူတို႔သိတဲ့ အေၾကာင္းအရာေတြကို သီခ်င္းလုပ္ဆိုထားလို႔ပါ။
(၆) ကာရန္ကို အဓိက ဟု မသတ္မွတ္ေတာ့ျခင္း
ကဗ်ာဆိုတာ ကာရန္ပါမွ လို႔သတ္မွတ္ရင္ က်ေနာ္အခုထိ အရမ္းၾကိဳက္လို႔ ပါးစပ္က မၾကာခဏဆိုသလို ရြတ္မိေနတဲ့ ဦးပုည ရဲ႕ ေရသည္ျပဇတ္ကို ေသေသခ်ာခ်ာ ဖတ္ၾကည့္ပါ။ ကာရန္ကို ေဖာ့ထားတာေတြ အမ်ားၾကီး ေတြ႔ရမွာပါ။ ဒါဆိုလည္း ေျပာၾကဦးမယ္။ ဒါကဗ်ာ မဟုတ္ဘူးလို႔။ ေျပာခ်င္တာက ကာရန္ကိုေဖာ့လဲ စာေကာင္းျဖစ္တယ္ဆိုတာပါ။ ဘုရင္ေခတ္မွာ ဒီလိုေတြေရးရဲတဲ့ ဦးပုည ကို တကယ့္ကို ဆရာပါ။ ေနာက္ျပီး ေတာသားတြ အေၾကာင္းေရးတဲ့ the great ၀န္ၾကီး ပေဒသရာဇာလဲ ရွိပါတယ္။ သူတို႔လဲ ဆန္းသစ္လာတာပါ။ ဒါေပမယ့္ အဲ့ေခတ္က လူေတြက ေတာ္ပါတယ္။ အတင္းၾကီး ဗူးခံျပီး စြတ္မျငင္းၾကပါဘူး။ လက္ခံ ျမတ္နိုးၾကပါတယ္။ အဲေတာ့ က်ေနာ္တို႔လဲ ကာရန္ပါတာ မပါတာ အဓိကလို႔ သေဘာမထားဘဲ ကာရန္ပါသည္ျဖစ္ေစ မပါသည္ျဖစ္ေစ ကဗ်ာဆန္ဖို႔ ကဗ်ာဆန္တဲ့ အေရးအသားျဖစ္ဖို႔ကိုပဲ ဂရုစိုက္ၾကရေအာင္လား။ ရပ္ကြက္ထဲမွာေတာင္ စကားနုနုရြရြေလးေတြ ေျပာရင္ မင္းက ကဗ်ာလာဆန္ေနတယ္လို႔ေတာင္ ေနာက္က်ေသးတယ္ေလ။ အဲေတာ့ အမ်ားလက္ခံထားတာ ေသခ်ာတာက အေရးအသားက အဓိကပါ။ ကာရန္ပါသည္ မပါသည္ အေရးမၾကီးပါ။ဒါကိုေတာ့ က်ေနာဆက္မရွင္းေတာ့ပါဘူး။ က်ေနာ္တို႔ ဆရာဆရာၾကီးေတြ ရွင္းထားတာကိုပဲ။ ရွာဖတ္ၾကည့္လိုက္ၾကပါဗ်ာ။
ေနာက္ျပီး ကာရန္ကို ေဖာ့လို႔ ကာရန္ကို အဓိက မထားေတာ့လို႔ ေခတ္ေပၚကဗ်ာကို လြယ္တယ္လို႔ ထင္ရင္ ေရးၾကည့္လိုက္ပါ။  ေခတ္ေပၚကဗ်ာေရးဖို႔ ေခတ္ေပၚအေတြး၊ ေခတ္ေပၚအလကၤာ ေခတ္ေပၚဘာသာစကား ေခတ္ေပၚခံစားမႈလိုပါတယ္။ ရမရ ကိုယ့္ကိုယ္ကိုသာ အသိဆံုးျဖစ္မွာပါ။ မင္းကို ငါ ပင္လယ္ၾကီးေလာက္ခ်စ္။ ေကာင္းကင္ၾကီးက ျပာ ဆိုတဲ့ အဆင့္က မတတ္နိုင္ရင္ ကားသြားမွာေပါ့။
တစ္ခုေတာ့ ရွိပါတယ္။ အသစ္ကို တည္ထြင္ရတဲ့ အတြက္ က်ဆံုးမႈေတြ ဂမၻီရဆန္လြန္းတဲ့ ေခ်ာက္ကမ္းပါးေတြထဲကို ထိုးက်သြားတဲ့ ေခတ္ေပၚကဗ်ာေတြ အမ်ားၾကီးပါ။ ဒါေပမယ့္ အကုန္မဟုတ္ပါဘူး။ လက္ေဆာ့ျပီး ကာရန္လဲ မစပ္တတ္၊ ေခတ္ေပၚခံစားမႈလဲ မရွိလို႔ လက္ေဆာ့ထားတဲ့ ေကာင္ေတြကို ဖတ္ျပီး တကယ့္ အေက်ာ္အေမာ္ ေခတ္ေပၚကဗ်ာေတြကို နွာေခါင္းရႈံ႕ေနရင္ေတာ့ မွားမွာေပါ့ဗ်ာ။
အဲ့မွာေျပာစရာ ရွိလာပါတယ္။ ကေလးေတြက အခုထိ ဘာေလးကိုပဲျဖစ္ျဖစ္  ကာရန္ေလးခ်ိတ္ျပီး စာေလးေတြ သင္ေပးရင္ သေဘာက်တယ္လို႔ ေျပာၾကပါဦးမယ္။ အဲဒါ ေဘာ္ဒါေတြ သင္တန္းေက်ာင္းေတြမွာ သာမန္ေအာက္ ကေလးေတြကို က်ဴရွင္ဆရာေတြ သံုးတဲ့ နည္းပါ။ က်ေနာ့္ အေတြ႔အၾကံဳအရ ေျပာရရင္ Tranformation ကို ကာရန္ေတြ စပ္ျပီး သင္ရင္ေတာင္ ဘယ္လိုပံုစံ လာလာရေအာင္ လံုျခံဳျပည့္စံုေအာင္ မစပ္နိုင္ပါဘူး။ ေဟးလား ၀ါးလား သိပ္လုပ္ခ်င္ၾကရင္ေတာ့ လုပ္ပါ။ နာမည္ၾကီး ၀ိုင္းေတြကို သင္ေနတဲ့ ဆရာ့ ဆရာၾကီးေတြကို ေမးၾကည့္လိုက္ပါ။ အခုေခတ္ ကေလးအမ်ားစုဟာ ကာရန္ေတြနဲ႔ ေဟးလား၀ါးလား ေတြလုပ္တိုင္း ၾကိဳက္ၾကသလားလို႔။ သူတို႔ တကယ္နားလည္မွ တကယ္သေဘာက်ေတာ့တာပါ။ ဥာဏ္ထိုင္းတဲ့ ကေလးေတြကို မွတ္မိေအာင္ ကာရန္ေလးေတြ ခ်ိတ္တာ ေကာင္းပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ေတာ္တဲ့ ထက္တဲ့ ကေလးေတြကိုေတာ့ ကာရန္ေတြနဲ႔ မလံုမျခံဳ ပိတ္မပစ္ပါေတာ့နဲ႔။ ျပီးေတာ့ ကေလးတိုင္း ဆရာသင္ေပးတဲ့ ကာရန္ကို ၾကိဳက္တယ္လို႔ မထင္ပါနဲ႔။ ဒီေခတ္မွာ သူတို႔အတြက္ ကာရန္ဆိုတာ ေအးေဆးပါ။ ဆရာကိုေတာင္ ျပန္ကာရန္ စပ္ျပလိုက္ဦးမယ့္ ပံုမွာရွိပါတယ္။
(၇) ဖတ္သူကို စိန္ေခၚျခင္း
မလိုသူေတြကေတာ့ ေျပာမယ္။ မင္းတို႔ ကဗ်ာေတြက ဘာေတြမွန္းလဲ မသိဘူး။ ဘာမွ နားမလည္ဘူး။ ဖိုးသူေတာ္ ေရးတဲ့ ကၽြတ္မုန္း၀င္ ဖိုးသူေတာ္ပဲ သိတယ္ဆိုတာမ်ိဳးေတြ ေျပာတတ္ၾကပါတယ္။ က်ေနာ္ကေတာ့ လိုလို႔ ဖတ္သူကို စိန္ေခၚတယ္လို႔ ေျပာတာပါ။ အလြယ္ၾကိဳက္ရင္ တစ္သက္လံုးဖတ္လာခဲ့တဲ့ ကဗ်ာေတြပဲ ဖတ္ပါ။ အသစ္ကို ခံစားခ်င္ရင္ေတာ့ ေခၽြးနဲနဲထြက္မွာေပါ့။ အေဟာင္းထဲမွာ ပိတ္မိေနရင္ေတာ့ ေခတ္ေလညွင္းကို ခ်မ္းတယ္လို႔ ထင္မွာေပါ့။ ဒါ အမွန္ပါပဲ။
အဲေတာ့ ေျပာၾကမယ္။ ငါတို႔ လူၾကီးေတြ ေတာင္ နားမလည္တာ။ ကေလးေတြဆို ေသေရာေပါ့တဲ့။ ကိုယ္ တံုးအ တိုင္း ကေလးေတြကိုလည္း ငါ့လို တံုးအမယ္လို႔ မထင္ပါနဲ႔။ ဒီေခတ္မွာ ၾကီးတဲ့ ကေလးေတြပါ။ ဒီေခတ္ခံစားခ်က္ကို သိပါတယ္။ ေခတ္ေပၚကဗ်ာ အမ်ားစုက ဖတ္သူကို သူလိုသလို ခံစားခ်က္ကို ဖန္တီးခိုင္းတာပါ။ ဒါေတာ္ေတာ္အေရးၾကီးပါတယ္။ အခုက်မွ အတင္းထျပီး ေျပာေနၾကတဲ့ student-oriented ဆိုတာကို ေခတ္ေပၚကဗ်ာ နဲ႔ အမ်ားဆံုး သင္လို႔ရပါတယ္။ တကယ္ကိုက္ပါတယ္။ ဒါ က်က္၊ ဒါပဲေတြး၊ ဒီလိုပဲ ေရး။ ဟိုလိုေတြးရင္ အမွတ္ေလ်ာ့ခ်င္တဲ့ဆရာေတြ၊ ပ်င္းတဲ့ဆရာေတြကေတာ့ ေခတ္ေပၚကဗ်ာကို ၾကိဳက္မွာ မဟုတ္ပါဘူး။ က်ေနာ့္ အေတြ႔အၾကံဳအရေျပာရရင္ ဆယ္တန္း အဂၤလိပ္ ကဗ်ာေတြ က်ေနာ္သင္ေတာ့ Cloud Zoo ကို သင္တာ အဲ့မွာပါတဲ့ တိရိစာၦန္ေတြဆိုတာ ငါတို႔ ဘ၀မွာေတြ႔ၾကံဳရတဲ့ လူေတြအေၾကာင္းေပါ့လို႔ က်ေနာ္ ေျပာလိုက္ရံုပဲ ရွိေသးတယ္။ တဲျပာေလး ပိတ္တဲ့ ေနရာလည္း ေရာက္ေရာ ဆရာ ဒါေသတာကို ေျပာတာလားတဲ့ ကေလးတိုင္းလိုိလို ေမးၾကပါတယ္။ အဲေတာ့ ေခတ္ေပၚကဗ်ာေတြ သင္လို႔ရပါတယ္။ အရမ္းၾကီး ခက္ခဲမေနပါဘူး။ အင္း… ဆရာက ေတာ္ဖို႔လဲ လိုတာေပါ့ေလ။
(၈) နိုင္ငံတကာနဲ႔ ရင္ေဘာင္တန္းဖို႔ရန္ ေခတ္နဲ႔ အညီ သင္ရိုးကို ေျပာင္းလဲျခင္း
နိုင္ငံတကာမွာေတာ့ ရွင္းပါတယ္။ ကဗ်ာပဲ ျဖစ္ျဖစ္၊ ဘာပဲျဖစ္ျဖစ္ စာ တစ္ပုဒ္ ေကာင္းလာျပီဆိုရင္ သင္ရိုးထဲ ထည့္သင္ေတာ့တာပါပဲ။ တကယ့္ကို ဥာဏ္အေျမာ္အျမင္ၾကီးၾကပါတယ္။ က်ေနာ္တို႔ ဆီမွာေရာ အဲလို ဘာလို႔မလုပ္နိုင္ရမွာလဲ။ ဘာလို႔ ေခတ္နဲ႔ အညီ မျဖစ္နိုင္ရမွာလဲ။ ဘာလို႔ သင္ရိုးထဲ ထည့္သင့္တဲ့ ကဗ်ာေတြကို စစ္တမ္းေကာက္ျပီး မေရြးနိုင္ရမွာလဲ။ က်ေနာ္တို႔ ဘာျဖစ္လို႔ ုျငိမ္ေနေတာ့မွာလဲ။ မက်န္ခဲ့ခ်င္ဘူးဗ်ာ။
(၉) ေခတ္ေပၚကဗ်ာဆရာမ်ားကို ဦးညြတ္ျခင္း
ေနာက္ဆံုးဆိုေပမယ့္ အေရးအၾကီးဆံုးပါ။ ေခတ္ေပၚကဗ်ာဆရာအမ်ားစုဟာ အပယ္ခံေတြပါ။ ေထာင္နႈတ္ခမ္း နင္းျပီး နိုင္ငံေကာင္းေရးအတြက္ ေျပာခဲ့တဲ့ သူေတြပါ။ ျမန္မာ ကဗ်ာေလာကၾကီးတိုးတက္ေရး အတြက္ ေရွ႕တန္းကေန မားမားမတ္မတ္ အေျပာခံ အဆိုခံ အငတ္ခံျပီး ေရးခဲ့ ၾကတဲ့ သူေတြပါ။ ကဗ်ာ အေပၚ ခ်စ္ျမတ္နိဳးစိတ္ တကယ္လဲ ၾကီးပါတယ္။ ကဗ်ာ မွန္သမွ်ကို ခ်စ္တာပါ။ သူတို႔က တခ်ိဳ႔ေသာ မ်က္ကန္းေတြလို ေခတ္ေတြ ေရွးေတြ ခြဲမေနပါဘူး။ မယံုရင္ ၀န္ၾကီး ပေဒသရာဇာ ေမးမလား၊ ဆရာ ေဇာ္ဂ်ီ ေမးမလား လက္တန္း အပုဒ္ ၂၀ ေလာက္ ဆိုနိုင္တဲ့ သူေတာ္ေတာ္မ်ားပါတယ္။ သူတို႔က ေရွးကဗ်ာေတြကို မခ်စ္လို႔ မဟုတ္ပါဘူး။ ခ်စ္လည္း ခ်စ္ပါတယ္။ သစ္လည္း သစ္ခ်င္ၾကလို႔ပါ။ တစ္ခ်ိဳ႕ေသာ ပါးစပ္ဗူးဆို႔ ျငင္းေနၾကသူမ်ား အသက္နဲ႔ ယွဥ္ရင္ သုူတို႔က အေဖ ေလာက္ အဘေလာက္ ရွိတဲ့သူေတြပါ။ အႏွစ္ ၂၀ ေက်ာ္ ၃၀ နီးပါး ကဗ်ာနဲ႔  ရွင္သန္ေနတဲ့ သူေတြကို အေလးမထားရင္ ခင္ဗ်ားတို႔ တစ္ခ်ိန္ခ်ိန္မွာ ေကာင္းေကာင္းၾကီး အခက္ေတြ႔ၾက ေတာ့မွာပါ။ သူတို႔ရဲ႕ ခံယူခ်က္ေတြ၊ ေစတနာေတြကို လည္း ျမင္ေအာင္ ၾကည့္ၾကပါလားဗ်ာ။
          ေျပာစရာေတြေတာ့ အမ်ားၾကီးရွိပါေသးတယ္။ ဒါေပမယ့္ အတိုခ်ံဳးအေနျဖင့္ ေျပာရရင္ေတာ့ ေခတ္ေပၚကဗ်ာရဲ႕ သက္တမ္းဟာလဲ က်ေနာ္တို႔ လူငယ္ေတြ တစ္သက္ေလာက္ ရွိပါျပီဗ်ာ။ ေက်ာင္းသင္ရိုးမွာ သင္သင့္တယ္ဆိုတဲ့ အေၾကာင္းျပခ်က္ေတြေရာ တန္ဖိုးေတြပါ အမ်ားၾကီးရွိပါတယ္ဗ်ာ။ အဲဒါေၾကာင့္မို႔ ပညာရွိမ်ား ညွိနိႈင္းျပီး စစ္တမ္းေကာက္ကာ သင္ရိုးညႊန္းတမ္းထဲ ထည့္သြင္းေရးဆြဲၾကဖို႔ ၊အသစ္ျဖစ္တဲ့ အတြက္ ဂရုတစိုက္ ေရြးခ်ယ္ၾကဖို႔ ကို ေျပာၾကားခ်င္ပါတယ္။
          ေခတ္ေပၚကဗ်ာဆရာမ်ား အေနျဖင့္လည္း ငါတို႔ ကဗ်ာေတြဆိုတာ ဥာဏ္ရည္ျမင့္မွ နားလည္တာ၊ ပညာတတ္ေတြမွ နားလည္နိုင္တာ ဆိုျပီး ဘ၀င္ျမင့္ကာ အသိုင္းအ၀ိုင္းတစ္ခုထဲ အတြင္းမွာသာ က်င္လည္ေနၾကတဲ့ အက်င့္ေတြကို စြန္႔မယ္ဆိုရင္ က်ေနာ္တို႔ ဒီထက္ပိုျပီး ပန္းတိုင္ကို ျမန္ျမန္ေရာက္မွာပါ။ က်ေနာ္တို႔ခ်စ္ခင္ေလးစားရတဲ့ ေခတ္ေပၚကဗ်ာဆရာၾကီးေတြ အတြက္ သူတို႔ မရွိေတာ့ရင္ေတာင္မွပဲ  စာသင္ေက်ာင္းေတြမွာ သူတို႔ရဲ႕ တန္ဖိုးရွိတဲ့ ကဗ်ာေတြကို ကေလးေတြ ေအာ္ဟစ္ ရြတ္ဆိုေနတာကို ၾကားခ်င္ပါတယ္ ခင္ဗ်ာ။ သူတို႔ ကဗ်ာေတြ ထာ၀ရ တည္တံ့ေစခ်င္ပါတယ္ ဗ်ာ။
(အခု က်ေနာ္ၾကိဳက္တဲ့ က်ေနာ့္တစ္ေယာက္တည္းရဲ႕ အျမင္ အရ ေက်ာင္းသံုးလုပ္လို႔ ရနိုင္တဲ့ ကဗ်ာေလး (၃) ပုဒ္ကို ေဖာ္ျပေပးလိုက္ပါတယ္။ ႏွစ္သက္ခံစား စဥ္းစားဆင္ျခင္ၾကပါကုန္။)

                                     “မမတင္ရဲ႕ ေက်ာင္းကေလး”
ေနတေဖြးေဖြး၊ ေလတေဖြးေဖြး
မမတင္ရဲ႕ ေက်ာင္းကေလး။
သဲတေဖြးေဖြး၊ ဖံုတေဖြးေဖြး
မမတင္ရဲ႕ ေက်ာင္းကေလး။

မမတင္ရဲ႕ ေက်ာင္းကေလးမွာ
ထန္းပင္ေတြကလဲ လက္ပိုက္ျပီးတန္းစီရပ္လို႔။
တစ္ဘ၀လံုးပဲ မမတင္ေက်ာင္းက မထြက္ေတာ့ဘူးတဲ့။
တစ္သက္လံုးပဲ မမတင္ရဲ႕ ေက်ာင္းမွာ ေက်ာင္းတက္မတဲ့။

ထန္္းသီးေတြကလည္း
အျပြတ္လိုက္ အခိုင္လိုက္ သီးလို႔။
မမတင္ရဲ႕ ေက်ာင္းမွာလဲ ေက်ာင္းသားေတြက
အျပြတ္လိုက္ အခိုင္လိုက္ သီးလို႔။
ယာကြက္ကေလး တစ္ကြက္ကလည္း
မမတင္ရဲ႕ ေက်ာင္းမွာ ေက်ာင္းတက္လို႔။
ေျမပဲ နဲ႔ ပဲစဥ္းငံုေတြကလည္း
မမတင္ရဲ႕ ေက်ာင္းမွာ ေက်ာင္းလာတက္လို႔။
ဟို ေတာင္ဘက္က ေခါင္းနီေတာင္ကလဲ
မမတင္ေက်ာင္းကို တက္ခ်င္ရက္ မတက္ရလို႔
တစ္ဘ၀လံုး တစ္သက္လံုး ေဆြးေနရပါျပီတဲ့။
မမတင္ရဲ႕ ေက်ာင္းကေလးကို
လွမ္းေမွ်ာ္ေငးလို႔။

ပုပၸါးေတာင္ၾကီးကေတာ့
မမတင္ရဲ႕ ေက်ာင္းထြက္ၾကီးေပါ့
မမတင္ရဲ႕ ေက်ာင္းသားေဟာင္းၾကီးေပါ့
ခုလဲ မမတင္ေက်ာင္းကို ေငးၾကည့္
တစ္ဘ၀လံုး ပီတိေတြနဲ႔
မမတင္ေက်ာင္းကေလးကို
ျမိန္ျမိန္ၾကီး ေငးလို႔။

မမတင္ ေက်ာင္းလာရင္
သူမ်ား မိန္းကေလးေတြလို
ေရႊေတြ ေငြေတြ ဖိတ္လတ္ေနေအာင္ ၀တ္စားမလာဘူး။
ေစတနာရယ္
၀ါသနာရယ္
အနစ္နာရယ္
နာသံုးနာကို
ဖိတ္လတ္ရႊန္းေတာက္ေနေအာင္ ၀တ္စားလာတယ္။

မမတင္ဟာ ေက်ာင္းအုပ္ဆရာမၾကီးေပါ့
မမတင္က
လင္မယူ သားမေမြး
အနာဂတ္အသစ္ေတြ ေမြးတယ္
စာက်က္သံ စာအံသံ တညံညံေတြကို ေမြးတယ္
အေ၀းေျပး အသံသစ္ေတြကို ေမြးတယ္။

မမတင္ရဲ႕ ေက်ာင္းကေလး ေျမာက္ဘက္မွာ
သခ်ိဳ ၤင္းထဲက အုတ္ဂူေတြဟာ
အေ၀းေျပး ကားဂိတ္မွာ
ကားေတြ တန္းစီ ဂိတ္ထိုးထား သလိုပဲ။
မမတင္ေက်ာင္းကေလးမွာေတာ့
အေ၀းေျပးေတးသံေတြ ေဆာ့ကစား ေပ်ာ္ပါးလို႔ေပါ့။
(ေမာင္ေခ်ာႏြယ္)

                             “ျမစ္ဆိပ္”
ႏြားေျခေတြက
သူ႕ေျခရာေပၚနင္း
သူက ႏြားခြာရာေတြေပၚနင္းနဲ႔
အဲဒီေန႔ခင္းက
ဖုန္တေထာင္းေထာင္းထဲ
ျမစ္ဆိပ္ကို ဆင္းသြားလိုက္ၾကတာ
လူက ဦးေဆာင္တာလား
ႏြားေတြက ဦးေဆာင္တာလား။
ႏွင္တံကို ေထာက္မွီွလို႔
ေနာက္ရို႕ရပ္က်န္ခဲ့တဲ့
ကမ္းေပၚက သူ႔ပံုရိပ္
မႈန္၀ါးရာက လင္းလာေတာ့
အိုမင္းပံု ျမန္ဆန္လိုက္တာ။
ခဏေနေတာ့
သူလည္း
ႏြားေတြလို
ေရဆင္းေသာက္ေတာ့တာပါပဲ။ ။
(ေမာင္ေအာင္ပြင့္)

                             “ပုခက္”
လက္ေတြက ပုခက္လႊဲတဲ့အခါ
ဘယ္သီခ်င္းကို ဆိုရမလဲ
ေခတ္ေတြက ေဖေဖတို႔ကို လႊဲတဲ့အခါ
ဆိုတဲ့ သီခ်င္းကိုပဲ ဆိုရမွာေပါ့
သားေရ…..
သီခ်င္းေတြကို နွလံုးသားနဲ႔ နားေထာင္တတ္ဖို႔
အငိုျမစ္ေတြ အမ်ားၾကီး ေက်ာ္ျဖတ္ရလိမ့္ဦးမယ္
ပုခက္ေဟာင္းေလးကေတာ့
ျဖဴစင္စြာနဲ႔ ဘ၀ရဲ႕ ေထာင့္ကေလးတစ္ေထာင့္ထဲ
က်န္ရစ္ခဲ့ရမွာေပါ့
ကမာၻၾကီးဟာ
ဒီလိုနဲ႔ တစ္ဦးကို တစ္ဦး လက္ဆင့္ကမ္း လႊဲခဲ့ၾကတယ္။
လက္မ်ား
သီခ်င္းမ်ား
ပုခက္မ်ား
ေမတၱာတရားနဲ႔ ထံုးဖြဲ႔ထားခဲ့
ပိုက္အိမ္ေလးထဲ ခုေတာ့
လိုခ်င္တာတစ္ခုရွိတိုင္း တြန္းထိုးကန္ေက်ာက္လို႔
အားရေအာင္ ငိုလိုက္ပါဦး
သားေရ…..။   ။
                                      (ပိုင္)

ရွိန္၀ါ ေရးသား အၾကံျပဳသည္။

No comments:

Post a Comment